DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Öğrenme: Davranışın Deneysel Analizi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 503
Güz/Bahar
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, en temel bağıntıcı yaklaşımlardan, problem çözme ve düşünme gibi oldukça karmaşık süreçlere öğrenmenin çalışılmasına ilişkindir. Öğrenme ve koşullamanın yanı sıra zihnin doğası ve mekanizmaları üzerinde de durulacaktır. Öğrenme ve bilişsel süreçler bağlamında bellek sisteminin yapısı, dil, problem çözme, uslamlama, karar verme fenomenleri bakımından çalışılacaktır. Öğrenmeye ilişkin nörofizyolojik yapıların tartışılması da yine bu dersin kapsamı içerisindedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • öğrenme ve onun davranışsal bileşenlerini tartışabileceklerdir.
  • Farklı öğrenme tiplerini betimleyebilceklerdir.
  • Öğrenme ve biliş arasındaki ilişkileri analiz edebileceklerdir.
  • Öğrenme ve bilişe ilişkin kuramsal bilgileri gerçek yaşam koşullarına uygulayabileceklerdir.
  • İşlevselci kuramların günümüzün yaklaşımları üzerindeki etkilerini tartışabilceklerdir.
  • Edimsel koşullamayı deneylerini örneklerle açıklayabilceklerdir.
  • Bağıntısalcı kuramların günümüzün yaklaşımları üzerindeki etkilerini tartışabileceklerdir.
  • Klasik koşullama yaklaşımı inceleyebileceklerdir.
Ders Tanımı Öğrenme ve koşullamaya ilişkin kuram ve tekniklerin ele alınacağı bu derste, davranış ve altında yatan sinirsel yapılara vurgu yapılacaktır. Davranışsal görüngülere ilişkin genel geçer ilke ve yasalar ile bunların test edilmesinde kullanılan analitik teknikler dersin ana konularını oluşturmaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Basit Uyaran Öğrenmesinin Çeşitli Formları Chance, P. (2014). Learning and behavior.Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning: Chapter1-2. Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 1-2
2 Klasik Koşullanma: Mekanizmalar Chance, P. (2014). Learning and behavior.Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning: Chapter 2-3. Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 7
3 Edinimsel Koşullanma: Ödül, Ceza, Kaçınma Chance, P. (2014). Learning and behavior.Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning: Chapter 5. Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 8
4 Sözel Öğrenme Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 7
5 İnsan Belleği: Kavramsal Yaklaşımlar Chance, P. (2014). Learning and behavior.Belmont, CA : Wadsworth Cengage Learning: Chapter 11 Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 9
6 Ara Sınav
7 Sunum
8 Sunum
9 Karşılaştırmalı Biliş: İlişkisel Olmayan Öğrenme Şekli Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Bölüm 6
10 Karşılaştırmalı Biliş Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education : Chapter 11
11 Karşılaştırmalı Biliş Domjan, M. (2017).The Essentials of Conditioning and Learning, 4th Edition Bölüm 14
12 Sunum
13 Sunum
14 Dönemi gözden geçirme
15 Dönemi gözden geçirme
16 Dönemi gözden geçirme
Ders Kitabı

Chance, P. (2014). Learning and behavior. Belmont, CA : Wadsworth Cengage, ISBN-13: 978-0495095644

ISBN-10: 0495095648

 

Gluck, M. A., Mercado, E., & Myers, C. E. (2017). Learning and memory. New York, N.Y. : Macmillan Higher Education

ISBN-13: 978-1464105937

ISBN-10: 1464105936

 

Domjan, M. (2017).The Essentials of Conditioning and Learning, 4th Edition, ISBN: 978-1-4338-2778-5

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
30
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
Proje
1
45
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
50
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur.

2

İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.

3

Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır.

4

Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır.

5

Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

6

Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir.

7

Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir.

8

Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar.

9

Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.

10

Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir.

11

Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır.

12

Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

13

Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest